|
The Political System of the Second Czechoslovak Republic
Kunc, Martin ; Jeřábek, Martin (advisor) ; Gelnarová, Jitka (referee)
Tato bakalářská práce se zabývá politickým systémem Druhé Československé republiky. První kapitola se věnuje definici autoritativních režimů a jejich dělení podle Juana Josého Linze. Dále stručně představuji politický systém První Československé republiky, abych později mohl lépe popsat změny, které nastaly ve Druhé republice. Poté se zabývám Mnichovskou dohodou a jejím vlivem na podobu Druhé republiky. V následující kapitole se věnuji jednotlivým aspektům Druhé Československé republiky, přičemž se budu primárně snažit zodpovědět otázku: "Byl politický systém Druhé Československé republiky demokratický, nebo byl spíše autoritativního rázu?" Konkrétněji se v této kapitole věnuji ústavě, fungování státní správy, soustavě státních orgánů, hospodářskému režimu a dodržování občanských práv a svobod. Samostatnou kapitolu jsem přiřadil stranickému systému, na kterém byl nejviditelnější úpadek demokracie. V této kapitole popisuji možné podoby stranického systému a velkou pozornost věnuji Straně národní jednoty a Národní straně práce. Dále popisuji stranický systém na Slovensku a objasňuji fungování neloajálních opozičních skupin. V závěru budu aplikovat Linzovu teorii autoritativních režimů na případ Druhé republiky, čímž zodpovím onu výzkumnou otázku.
|
|
The Political System of the Second Czechoslovak Republic
Kunc, Martin ; Jeřábek, Martin (advisor) ; Gelnarová, Jitka (referee)
Tato bakalářská práce se zabývá politickým systémem Druhé Československé republiky. První kapitola se věnuje definici autoritativních režimů a jejich dělení podle Juana Josého Linze. Dále stručně představuji politický systém První Československé republiky, abych později mohl lépe popsat změny, které nastaly ve Druhé republice. Poté se zabývám Mnichovskou dohodou a jejím vlivem na podobu Druhé republiky. V následující kapitole se věnuji jednotlivým aspektům Druhé Československé republiky, přičemž se budu primárně snažit zodpovědět otázku: "Byl politický systém Druhé Československé republiky demokratický, nebo byl spíše autoritativního rázu?" Konkrétněji se v této kapitole věnuji ústavě, fungování státní správy, soustavě státních orgánů, hospodářskému režimu a dodržování občanských práv a svobod. Samostatnou kapitolu jsem přiřadil stranickému systému, na kterém byl nejviditelnější úpadek demokracie. V této kapitole popisuji možné podoby stranického systému a velkou pozornost věnuji Straně národní jednoty a Národní straně práce. Dále popisuji stranický systém na Slovensku a objasňuji fungování neloajálních opozičních skupin. V závěru budu aplikovat Linzovu teorii autoritativních režimů na případ Druhé republiky, čímž zodpovím onu výzkumnou otázku.
|
|
Development of Czech Political Science in 90's (in Prague)
Jelínková, Veronika ; Novák, Miroslav (advisor) ; Šanc, David (referee)
This thesis deals with a summary of the evolution of Czech political science in the post- revolutionary years in Prague. The uneasy evolution of this science in the Czech Republic was discontinued by the communist regime for more than 40 years. The thesis focuses primarily on academic institutions in which political science was being evolved in the 90's. These were two universities -Charles University and University of Economics and two institutions dealing with political science - The Academy of Sciences of the Czech Republic and The Czech Political Science Association. At Charles University it's specifically the Faculty of Social Sciences with its present Institute of Political Studies and also the Faculty of Arts with its present Department of Political Science. There are Prague Political magazines introduced in the thesis, mostly Czech Political Science Review. The thesis also summarizes the direction of political science nowadays and subjects of its investigation.
|
| |
| |
|
Direct elections of mayors: Study 5.305
Pecháček, Štěpán
Studie srovnává postavení přímo volených starostů v Maďarsku, v Polsku, na Slovensku a ve Spolkové republice Německo. Konstatuje, že přímá volba starosty představuje model, kde je větší důraz kladen na exekutivu. Přímá volba starostů posiluje jejich politickou autoritu a postavení, jejich mandát je silnější než v případě zvolení zastupitelstvem Dochází zde k silné personifikaci odpovědnosti v osobě starosty. Přesto se postavení starostů v jednotlivých zemích liší. Jde zejména o jejich vztah k volenému zastupitelskému orgánu a o jejich pravomoci v oblasti přenesené působnosti při výkonu veřejné správy.
Fulltext: PDF
|
| |
| |
|
Reforms in the British political system after the 2010 elections: Study 1.214
Kuta, Martin
Volby v roce 2010 ve Spojeném království nevyprodukovaly jasnou parlamentní většinu. Ačkoli se takový výsledek ve společnosti i mezi politiky a politology předpokládal, situace způsobila značný rozruch. Především se jednalo o fakt, že britská politika není na neexistenci jasné parlamentní většiny jedné strany zvyklá (situace tzv. hung parliament, tedy parlamentu bez jasné většiny); za jeden z možných aspektů se dá považovat i jednokolový relativně většinový volební systém, který za běžných okolností produkuje vládní většinu. Tato práce popisuje právě v koaliční dohodě zmíněné snahy – reforma volebního systému a reforma parlamentu, včetně pevného funkčního období. Práce věnuje pozornost nejen vlastním reformám, ale předkládá nástin historického a politického pozadí jednotlivých reformních kroků.
Fulltext: PDF
|
| |